تبلیغات کلیکی چیست؟
تبلیغات کلیکی چیست؟ یک از محبوب ترین روش های تبلیغاتی در حال حاظر در بین تمام کسب و کارهای اینترنتی میباشد. تاقبل از اینها که استفاده از فضای مجازی گسترش پیدا نکرده بود تبلیغات بیشتر در رسانه هایی مانند تلویزیون و رادیو صورت میگرفت. اما با گسترش کسب و کارهای اینترنتی رو روی آورن مردم به خرید اینترنتی شیوه تبلیغات نیز تغییر کرد.
هر چند هنوز هم تبلیغات سنتی به قوت خود باقیست اما تبلیغات اینترنتی بدلیل تاثیر گزاری بیشتر، جذابیت بالا ، قیمت مناسب طرفداران بیشتری دارد .
در این مقاله با من باشید تا ببینیم تبلیغات کلیکی (PPC) چیست؟ و مثال های متعددی از این نحوه تبلیغات رو باهم بررسی کنیم.
تبلیغات کلیکی چیست؟
تبلیغات کلیکی که به اختصار به آن PPC مخفف شده عبارت Pay Per Click میگویند؛ به تبلیغاتی گفته میشود که در آن تبلیغ دهندگان به ازای هر کلیک که روی تبلیغاتشان انجام میشود هزینه ای را پرداخت میکنند .
بهتراست اینطور بگویم که تبلیغ دهنده بنر خود را برای نمایش قرار می دهد و باهر کلیلک کاربر مبلغی از کیف پول کاربری اوم کم میشود . یعنی تبلیغاتی که به نمایش گذاشته شده اما منجر به کلیلک نشود هزینه برای تبلیغ دهندگان ندارد.
تبلیغ های کلیکی بسیار هوشمندانه طراحی شده اند . و نحوه نمایش آنها بر اساس کلمات کلیدی سرچ شده توسط مخاطب نمایش داده میشود.
برای مثال شما میخواهید محصول خود را که پاوربانک تبلیغاتی هست تبلیغ کنید. گوگل به صورت هوشمند کلمه پاوربانک تبلیغاتی را با تبلیغ شما لینک میکند و هر کسی این کلمه یا کلمات مشابه را در گوگل سرچ کند ، سایت شما نمایش داده خواهد شد.
انواع تبلیغات کلیکی
تبلیغات کلیکی انواع مختلفی دارند که به مختصر به معرفی آنها خوهایم پرداخت
تبلیغات همسان (Native)
از محبوب ترین تبلیغات برای برندها تبلیغات همسان میباشد. در این روش محتوای تبلیغ دهندگان در قالب تصویر و متن به کاربر نمایش داده میشود.
برای مثال میتوان به سایت تسنیم اشاره کرد که تبلیغات همسان را در قالب مطالب پیشنهادی (Recommendation Ads) نمایش میدهد.
تبلیغات در جستجو (Search Ads)
در این روش از تبلیغات که پرطرفداری است ، محتوای تبلیغاتی تبلیغدهندگان در نتیجه جستجوی مرتبط مخاطبان به آنها نشان داده میشود. از این تبلیغات بسیار دیده اید مانند تبلیغات گوگل (Google Ads) .
در روش تبلیغات در جستجو تبلیغ دهنده کلمات کلیدی مرتبط با کسب وکار خود را تعریف کرده و گوگل با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی محتوا را به کاربران هدف نمایش میدهد.
در تبلیغات گوگل تبلیغدهندگان کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکار خود را تعریف کرده و گوگل با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی خود و با توجه به میزان ارتباط آن کلمات کلیدی با عبارات جستجو شده توسط کاربران، محتواهای تبلیغاتی تبلیغدهندگان را به آنها نشان میدهد.
ریتارگتینگ (Retargeting)
تبلیغات ریتارگتینگ (Retargeting) نوع دیگری از تبلیغات کلیکی هستند که نتایج مطلوبی را برای تبلیغ دهنده رقم میزند. در این روش تبلیغکنندگان، کاربرانی که حداقل یک بار از سایت تبلیغدهنده بازدید کردهاند را شناسایی و تبلیغات مرتبط با هر مخاطب را به او نشان میدهند.
در این روش تبلیغ علاوه بر بهینه سازی تبلیغات و هدف گیری دقیق ، برند شما در ذهن مخاطب قدیمیتان مجدد ثبت میشود و باعث ماندگاری برندتان میگردد.
ریتارگتینگ محصول (Product Retargeting)
تبلیغات ریتارگتینگ محصول (Product Retargeting) نوع پیشرفتهتری از تبلیغات ریتارگتینگ هستند. در اینروش تبلیغدهندگان کاربران سایت خود را در محیط اینترنت شناسایی میکنند و محصولی را که کاربر قبلا در سایت تبلیغدهنده مشاهده کرده بود به او نشان میدهند. با توجه به اینکه کارکرد اصلی این نوع تبلیغات نشان دادن محصول دیده شده توسط کاربر در محیط اینترنت به کاربر است، این نوع تبلیغات بیشترین استفاده را برای تبلیغدهندگان مالک سایتهای فروشگاهی دارند.
تبلیغات بنری (Banner Ads)
تبلیغات بنری از جمله پر استفده ترین تبلیغات کلیکی است که یا بصورت اجاره ای بوده و یا بصورت پرداخت به ازای نمایش. اما در طی این سالها اکثر کاربران به سمت تبلیغات به ازای کلیک (PPC) روی آوردهاند.
در این روش از تبلیغات بنر ثابت و یا متحرک تبلیغ دهنده در هد یا ستون سایت ها به نمایش در میآید. مطمئنا در اکثر سایت مانند آپارات ، سایت های خبری و … از این دست تبلیغات را دیدهاید .با این حال نمونه از این بنر را در تصویر قرار داده شده.
طراحی در تبلیغات کلیکی تاثیر دارد؟
در دو روش تبلیغاتی همسان و تبلیغات بنری تصویر بنر از تاثیرگذارترین عوامل برای جذب مخاطب است .
اولین تصویر که مخاطب شما در هنگام گشت زدن در یک سایت تفریحی یا مطالعه یک خبر یا مقاله آموزشی میبیند، بنر تبلیغاتی شما میباشد.
اگر بنر شما منظبق با استاندارد تبلیغاتی و جذاب طراحی نشده باشد تمام زحمات و بودجه ای که شما برای تبلیغات هزینه کرده اید هدر خواهد رفت .
اگر میخواهید بدانید که یک بنر و عنوان تبلیغاتی باید چه ویژگی هایی داشته باشد مقاله «ویژگی های تیتر تبلیغاتی» را مطالعه بفرمایید.
دیدگاهتان را بنویسید